در اکثر مشاغلی نظیر کار در معادن، صنایع مختلف و کارخانجات استفاده از لباس و کفش و کلاه مخصوص مهمترین اصول اولیه ایمنی به شمار می روند. زیرا استفاده از کفش ایمنی استاندارد، سلامت افراد در محل کارشان را ضمانت می نمایند. هر یک از مشاغل مختلف نیز با توجه به شرایط و محیط کار مربوط به خود نیازمند دارا بودن فاکتورهایی در کفش و لباس ایمنی مورد استفاده کارکنان خود می باشند.

به طور مثال استفاده از کفش نا مناسب می تواند سلامت جسمانی افراد را به خطر بیندازد. همچنین با توجه به اینکه پا قلب دوم انسان به شمار می رود، استفاده از کفش نا مناسب می تواند راندمان کار افراد را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

مشخصات کفش ایمنی استاندارد

مشخصات کفش ایمنی استاندارد

یک کفش ایمنی کار استاندارد باید ویژگی ها و فاکتورهای اولیه ای در طراحی و ساخت خود داشته باشد. زیرا در این گونه مشاغل افراد در معرض خطراتی نظیر سقوط اجسام سنگین، مواجهه با شعله های آتش و اجسام داغ یا برنده هستند. استفاده از پوتین ایمنی راحت در انواع مختلف کفش های مهندسی، چکمه آتش نشانی، پوتین های نسوز و … می تواند از بروز حوادثی از این دست جلوگیری نماید. در ادامه به بررسی این مشخصات مهم می پردازیم.

۱- مطابقت با استانداردهای ایمنی جهانی

کفش های ایمنی کار استاندارد باید در طراحی و ساخت خود مطابقت کامل با استانداردهای بین المللی داشته باشد. بطور مثال لازم است پوتین های ایمنی از انگشتان پا در برابر اجسامی با وزن بالا نظیر قطعات فولادی چند تنی که ممکن است از ارتفاع روی پای فرد سقوط کننده به خوبی محافظت نماید. حداقل قدرت جذب این نوع کفش های ایمنی باید ۲۰۰ ژول انرژی جنبشی را داشته باشد.

۲- راحت و بهداشتی بودن کفش کار ایمن

در کنار رعایت استانداردهای ایمنی، لازم است کفش های کار در طول زمان فعالیت فرد و به مدت طولانی، بهداشت و پاکیزگی پای فرد را نیز تامین نمایند. همچنین راحتی پای فرد را تامین نمایند تا دچار خستگی و کاهش راندمان کاری فرد و یا خستگی و در نتیجه بروز حوادث جانبی دیگر نشوند.

برای این منظور لازم است پوتین های مربوطه انعطاف پذیر باشند. همچنین ضربات وارده به پاشنه پا را خنثی نمایند. ضمنا امنیت مچ پای فرد را در برابر پیچ خوردگی و ضربه و سایر آسیب های محیطی حین انجام عملیات تامین نمایند.

در پوتین های آتش نشانان لازم است در بخش سطحی  از مواد و متریالی استفاده شود که از پای فرد در برابر حرارت و دماهای بالا یا نفوذ آب و سایر مایعات جلوگیری نمایند.

۳- دوام و طول عمر بالا

پوتین های ایمنی استاندارد معمولا از چرم گاو یا چرم بوفالو ساخته می شوند. به همین دلیل نیز از دوام بالایی برخوردارند. استفاده از چرم در طراحی کفش های ایمنی موجب افزایش طول عمر آنها و فرسودگی در مدت زمان طولانی تر می شود.

۴- وزن استاندارد

یکی از فاکتورهای راحتی کفش ایمنی وزن استاندارد آن است. زیرا این نوع چکمه ها سنگین هستند و وزنی در حدود ۴ الی ۵ کیلوگرم دارند. با توجه به لزوم استفاده از آن در طول روز و مدت زمان طولانی، اگر این میزان وزن بیشتر از حد استاندارد باشد. موجب خستگی پای فرد و ایجاد محدودیت در انجام کار می شود.

ویژگی های کفش ایمنی کار مناسب و استاندارد

۵- پیشگری از آسیب دیدگی فرد در زمان بروز حوادث

برخی از مشاغل به نحوی هستند که مستعد بروز حوادثی نظیر لیز خوردن فرد، سقوط اجسام سنگین و سخت، مواجهه با حرارت و شعله های آتش و … هستند. یک کفش کار مناسب باید از پای فرد در مقابل حوادث مختلف محافظت نماید. این محافظت توسط عاج هایی که در طراحی کف این نوع پوتین ها به کار برده شده است و سایر متریال سازنده سطح کفش انجام می شود.

۶- محافظت کامل در برابر سوختگی و حرارت

علاوه بر آتش نشانان که در محل حریق های کوچک و بزرگ حضور می یابند. مشاغل دیگری نیز وجود دارند که مستعد بروز آتش سوزی های خطرناک هستند. بنابراین لازم است از کفش های ایمنی استانداردی استفاده نمایند که از مواد اولیه با دوام و نسوز ساخته شده باشند. این نوع چکمه ها از پای فرد در برابر سوختگی توسط عوامل و مواد شیمیایی گوناگون، فلزات داغ، شعله های آتش و سایر موارد خطرناک محافظت می نمایند.

۷- گرم نگه داشتن پا در مناطق سرد

در برخی مناطق و شرایط محیطی محل کار ممکن است پای فرد در معرض هوای بسیار سرد و برودت قرار گیرد. این موضوع می تواند سبب آسیب هایی نظیر هیپوترمی و نیش های یخ زده شود.

۸- پیشگیری از خستگی و فشار به اندام ها و عضلات فرد

کارگرانی که روی سطوح سخت مانند بتن کار می کنند ممکن است در اثر نپوشیدن کفش نامناسب دچار خستگی در عضلات پا، عضلات پشت و بقیه قسمت های مهم بدن شوند. استفاده از کفش کار مناسب به آنها کمک می کند که دچار خستگی کمتری شوند.

۹- محافظت در برابر برق گرفتگی

کارگران، آتش نشانان، تکنسین ها و افرادی که در محیط هایی که احتمال بروز حوادث برق پرفتگی در آنها وجود دارد کار می کنند. برای محافظت از خودشان در برابر برق گرفتگی و شوک الکتریکی می توانند از کفش های ایمنی مناسب استفاده نمایند.

مشخصات پوتین کار ایمنی

قیمت کفش کار ایمنی استاندارد

آمار جهانی نشان می دهد که تقریبا 25 درصد از محدودیت ها و ناتوانی ها در محل کار به دلیل آسیب دیدن پا می باشد. علت اصلی این آسیب ها قرار گرفتن در یک محیط خطرناک، بدون استفاده از کفش های ایمنی است. آتش مهار البرز عامل پخش و فروش و عرضه کننده انواع پوتین و کفش های ایمنی و عملیاتی مناسب محیط های کاری گوناگون و عملیات آتش نشانی از برندهای مطرحی نظیر پوتین آتشنشانی هارویک، هولیک و … می باشد.

جهت انتخاب کفش های عملیاتی و ایمنی مناسب با مشاغل پر خطر از برندهای معتبر و استاندارد با کارشناسان آتش مهار البرز، تماس حاصل فرمائید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *