تجهیزات اعلام و اطفا حریق از اصلی ترین تجهیزات آتش نشانی هستند که نقش بسزایی در اطفا حریق و مهار  آتش  دارند. این تجهیزات انواع متنوعی دارند و می توانند بصورت اتوماتیک و یا دستی باشند. مجموعه آتش مهار البرز وارد کننده و تولید کننده انواع تجهیزات و لوازم سیستم های اعلام و اطفا حریق در ایران می باشد.

جهت استعلام قیمت تجهیزات سیستم اعلام و اطفا حریق و اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

اهمیت استفاده از سیستم های اعلام حریق

به کمک آلارم هشدار دهنده تجهیزات اعلام کننده حریق می توان قبل از گسترش آتش سوزی و وارد آمدن خسارت های جبران ناپذیر، به اطفاء موفق حریق در اسرع زمان پرداخت.

همچنین تجهیز به سیستم های اعلام حریق سبب صرفه جویی در زمان می شوند. و فرصت کافی برای رسیدن آتشنشانان به محل حادثه را ایجاد می کنند.

سیستم های اعلام و اطفا حریق از چه اجزایی تشکیل شده اند ؟

  • اسپرینکلر
  • دتکتور
  • بیم دتکتور
  • کنترل پنل
  • شاسی
  • اینترفیس
  • باطری خشک
  • آژیر
  • فلشر

بررسی تخصصی عملرد تجهیزات اعلام و اطفا حریق

(Fire sprinkler)

اسپرینکلرها  در زمانی که دمای محیط از میزان مشخص شده بالاتر رود و یا اثری از آتش سوزی را تشخیص دهد، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و آب را تخلیه میکند.

ساختمان‌هایی که از این سیستم استفاده میکنند به ندرت دچار آسیب‌ و خسارت‌ های جدی می شوند. با فعال شدن ۸۰ درصد از اسپرینکلر‌ها، آتش ساختمان بطور کامل مهار می گردد.

(Fire Detector)

Detector ها (آشکار ساز) دارای انواع مختلفی می باشند. که بسته به نوع سنسور اعلام حریق بکار رفته حساس به دود، حرارت، سنسورهای منو اکسید کربن، سنسورهای شعله و انواع ترکیبی تقسیم بندی می شوند.

بیم دتکتور

یکی از تجهیزاتی که برای تشخیص وقوع حریق در سوله ها، کارخانجات و فضاهای باز با مساحت زیاد است. این سیستم ها با نور مادون قرمز کار میکنند. برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از قیمت بیم دتکتور آتش نشانی به این بخش مراجعه کنید.

کنترل پنل

کنترل پنل های سیستم اعلام حریق برای برقراری ارتباط بین تعدادی از تجهیزات اعلام و اطفاء حریق در انواع و دامنه کاربرد های مختلف بکار می رود. هدف از پنل کنترل اعلام حریق فعال کردن به موقع تجهیزات اطفاء حریق و واکنش سریع و اضطراری در زمان وقوع آتش سوزی است.

شاسی

شستی یا شاسی اعلام حریق معمولا در در راهروها و درب های خروجی، قسمت های ورودی و محل اجتماعات ساختمان ها و مجتمع ها نصب می شود.

با فشردن شاسی ها، پیامی به مرکز کنترل اعلام حریق ارسال می گردد. پس از آن، عملیات برنامه ریزی شده در سیستم اعلام  و اطفاء حریق، فعال می گردد.

اینترفیس

میانجی ها (اینترفیس) و یا ماژول (واسطه) به منظور ایجاد ارتباط و هدایت سیستم های جانبی در یک ساختمان یا مجتمع مانند آسانسورها، پمپ های آتش نشانی، دمنده های فشار مثبت، اگزاست فن و سایر تجهیزاتی که لازم است از سیستم اعلام حریق فرمان گرفته و خاموش یا روشن شوند، استفاده می شود.

باطری خشک اعلام حریق

نوعی باطری می باشد که در ساختار آن از مواد شیمیایی به شکل مایع استفاده نشده است و در تجیهزات اعلام حریق کاربرد دارد.

آژیر

آژیر ها وسایلی هشدار دهنده هستند که در هنگام بروز خطر، توسط سیستم اعلام حریق فعال شده و با تولید صدایی با قدرت کافی، افراد و ساکنین در محل را از وقوع آتش سوزی باخبر می سازند.

چراغ نشانگر حریق (LED)

چراغ سر درب به جهت آگاهی افراد حاضر در محل حفاظت شده مورد استفاده قرار می گیرد. نشانگر اعلام حریق دارای شدت نور مطابق استانداردهای معتبر و با رنگ مشخص می باشد. و باید در مجاورت و یا بالای درب ورودی اماکن نصب گردد.

فلشر اعلام حریق (fire alarm flasher)

فلاشر های اعلام حریق در محیط هایی که صدای زیادی دارند به کار می روند. مانند کارخانجات و یا سایر مکان هایی که امکان استفاده از آژیر نباشد مانند بیمارستان ها…

اسپری تست دود

یکی از روش های سرویس سیستم های اعلام حریق، تست دوره ایی دتکتور ها می باشد. استفاده از اسپری های تست دود ( fire alarm smoke spray ) از راه های تست دتکتور های دودی و اطمینان از صحت عملکرد آنها می باشد.