تجهیزات حفاظت فردی یا Personal Protective Equipments که بطور مخفف PPE نامیده می شوند. به تجهیزاتی اطلاق می شود که به افزایش ایمنی افراد در مشاغل پر خطر کمک می کند. در کنار سایر روش های مهندسی، PPE یک مکمل جهت ارتقای سطح ایمنی و سلامت کارکنان مشاغل پر ریسک از جمله آتش نشانان به شمار می رود.

تجهیزات حفاظت فردی چیست؟

تجهیزات حفاظت فردی متناسب با هر شغل و خطرات بالقوه آن از افراد و کارکنان آن شغل محافظت می نماید. بعنوان مثال آتش نشانان که نیاز به حفاظت در برابر حریق و سایر خطرات جانبی آن دارند.

لوازم PPE از جان اشخاص در برابر خطراتی مانند سوختگی، ابتلا به بیماری های تنفسی و ریوی، شکستگی و صدمات مکانیکی، عفونت ها و … جلوگیری به عمل می آورند. در مشاغل پر ریسک احتمال آسیب تحت مواجهه با عواملی مانند خطرات فیزیکی، مواجهه با مواد شیمیایی سمی و خطرناک، الکتریکی، ذرات معلق و بخارات سمی و احتمال ابتلا به برخی بیماری های بیولوژیکی وجود دارد.

استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب مانند دستکش، کلاه، کفش، لباس، ماسک های تنفسی و … می تواند اثر این خطرات را به حداقل ممکن و حتی صفر برساند.

لوازم حفاظت فردی آتش نشانان

انواع لوازم حفاظت فردی آتش نشانی

تجهیزاتی که آتش نشانان به منظور حفاظت از خود استفاده می کننده بسته به نوع خطر و عملیات مختلف متفاومت است. این تجهیزات به نحوی ساخته می شوند که از کل بدن فرد در برابر خطرات احتمالی محافظت نمایند.

بطور مثال کفش آتش نشانی با طراحی خاصی که دارد بطور همزمان از پاها در برابر حرارت و گرمای حریق و آسیب های مکانیکی سخت و خطر له شدگی، بریدگی، سوراخ شدن و … محافظت می نماید. در نتیجه ویژگی های حفاظتی هر یک از این لوازم و لباسی ها با توجه به خطرات بالقوه در محل کار مورد سنجش قرار می گیرد.

تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانان

در محیط های عملیاتی و شرایط سخت اطفا حریق برای محافظت کامل از بدن آتش نشانان از لباس های مخصوص نسوز، کلاه ایمنی برای محافظت کامل از سر، عینک و شیلد مخصوص حفاظت از چشم ها و صورت. ماسک و دستگاه های تنفسی، کفش و پوتین های نسوز، دستکش آتش نشانی و … استفاده می گردد.

این البسه و تجهیزات با ایجاد یک مانع موثر بین فرد و حریق از او در برابر خطرات احتمالی محافظت می نمایند. نکته مهم در انتخاب این وسایل و تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی انتخاب لوازمی است که تحت استانداردهای جهانی ساخته شده باشند. زیرا در این صورت است که علاوه بر تامین ایمنی کامل کاربرد، برای او فشار های جانبی و مزاحمت در حین انجام کارها در محیط های کار و عملیاتی ایجاد نمی نمایند.

بعنون مثال طراحی استاندارد ارگونومیک در کفش، لباس، سیستم های تنفسی آتش نشانی و … ضمن ایجاد شرایط کاری کاملا حفاظت شده برای فرد. توانایی شخص را برای انجام سریع و صحیح کار یا عملیات پائین نیاورده، دست و پاگیر و مزاحم نخواهند بود.

خرید تجهیزات حفاظت فردی آتشنشانی

نکات مهم در انتخاب لوازم حفاظتی آتش نشانی

برخی از فاکتورهای مهم جهت تامین این نوع تجهیزات شامل موارد اساسی و مهمی همچون دارا بودن استانداردهای ایمنی لازم تحت الزامات و استانداردهای بین المللی می باشد. بطوریکه علاوه بر تناسب کامل تجهیزات خریداری شده با نوع عوامل خطر و محیط های عملیاتی، رضایت، امنیت و راحتی لازم را برای آتش نشانان فراهم نماید.

سایر نکات مهم عبارتند از:

  • راحتی در پوشیدن و استفاده از لوازم حافظتی در حین عملیات
  • قیمت مناسب در کنار کیفیت خوب جهت تامین کامل ایمنی فردی
  • تعمیرات و نگهداری آسان و کم هزینه همراه با تاریخ انقضای طولانی
  • تناسب نوع تجهیزات حفاظت آتش نشانان با محیط عملیات و خطرات محیطی

ریسک های عملیات آتش نشانی

خطرات بالقوه در محیط های عملیاتی آتش نشان ها

با در نظر گرفتن ریسک ها و مخاطراتی که آتش نشانان در عملیات اطفا حریق و نجات افراد با آنها مواجه هستند می توان تجهیزات حفاظتی مرتبط را در اختیار افراد قرار داد. برخی از این عوامل خطر زا عبارتند از:

  • احتمال سوختگی های تابشی ناشی از حرارت و شعله های مستقیم آتش
  • تماس با اشیاء بسیار گرم یا سرد
  • سقوط اجسام سنگین و خطرناک روی فرد
  • افتادن از روی بلندی یا سقوط از ارتفاع
  • گیر کردن بین آوار و وسایل ثابت یا متحرک
  • تماس با اجسام تیز و برنده
  • مواجهه با دود غلیظ یا نشت گازهای خفه کننده
  • خطر انفجار گاز های نشت شده
  • بخارات سمی و خطرناک مواد شیمیایی
  • و …

حصول اطمینان از نحوه صحیح استفاده

علیرغم اهمیت بالای طراحی ایمن و کیفیت بالای ساخت این نوع تجهیزات، نگهداری درست، نظافت و بکارگیری روش صحیح استفاده از آنها نیز بسیار مهم است. این امر سبب تشویق آتش نشانان به استفاده از این تجهیزات در حین کار و در نتیجه ارتقای سطح ایمنی و سلامت آنها در حین عملیات می گردد.

در مشاغل پر ریسکی مانند آتش نشانی، کار در آزمایشگاه ها، مشاغل عمرانی و … کارفرمایان موظف به تامین این نوع لوازم و ملزم نمودن کارمندان خود به استفاده از آنها می باشند. همچنین کارفرما موظف است نحوه صحیح استفاده از تجهیزات حفاظت فردی را به آتشنشانان یا کارمندانی که از آنها استفاده می کنند به درستی آموزش دهد. برخی از مواردی که لازم است آموزش داده شوند عبارتند از:

  1. انتخاب و به کار گیری نوع لوازم مورد نیاز هر عملیات و زمان استفاده از آنها
  2. روش صحیح پوشیدن و بیرون آوردن وسایل حفاظتی مانند سیستم های تنفسی، لباس ها و …
  3. محدودیت های احتمالی هر یک از تجهیزات
  4. روش صحیح مراقبت از تجهیزات و نگهداری از آنها جهت افزایش عمر مفید
  5. و …

تامین لوازم حفاظت فردی آتش نشانان

تامین تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی

گستردگی انواع تجهیزات حفاظت فردی آتش نشانی همچنین تنوع بالای برندهای تولید کننده از کمپانی های معتبر خارجی و شرکت های ایرانی سبب گردیده که قیمت آنها بسیار متفاوت باشد. فروشگاه آتش مهار البرز تامین کننده و عامل فروش انواع تجهیزات حفاظت از آتش نشانان از برندهای آشنا و معتبر جهانی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آتش مهار البرز تماس بگیرید.