این مقاله یک راهنمای خرید کپسول آتش نشانی و هر آنچه لازم است در این خصوص بدانید در اختیار شما خواهد گذاشت. متاسفانه سالانه حوادث و سوانح آتش سوزی زیادی در کل کشور به وقوع می پیوندد. که تلفات جبران ناپذیری از خود به جای می گذارد. طبق آمار رسمی وبسایت ایسنا سالانه 180 هزار نفر دچار سوانح سوختگی می شوند که از این تعداد 30 هزار نفر دچار سوختگی شدید می گردند.

همچنین 3 هزار نفر سالانه جانِ خود را در اثر سوختگی از دست می دهند. وقتی منشأ اصلی این بحران را ریشه یابی می کنیم متوجه می شویم. که نبودِ امکانات و آموزش کافی در این خصوص مسببِ این اتفاقات ناگوار می شود.

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

انواع کپسول آتش نشانی به طور کلی به 6 دسته تقسیم می شوند. این دسته بندی ها بر اساس محتوای داخل سیلندر و موارد استفاده آنها است. در ادامه به بررسی هر یک از انواع کپسول های اطفا حریق می پردازیم:

کپسول های حاوی آب

کپسول های آتش نشانی بر پایه آب برای خاموش کردن آتشِ موکت، فرش و مبلمان مناسب هستند. ولی در شرایطی که قصد خاموش کردنِ مایعات آتش زا یا روغنِ خوراکیِ مشتعل را داشته باشید. خطرناک هستند و استفاده آنها اصلا توصیه نمی شود.

این نمونه کپسول بهتر است که در اتاق خواب و اتاق پذیرایی نگداری شود. به خصوص اگر سیگار استعمال می کنید. اما این نمونه اصلا برای آشپزخانه ها گزینه ی خوبی نیست.

سیلندرهای اطفا حریق حاوی کف

کپسول های اطفا حریق فوم بیشتر برای چوب، مایعات اشتعال زا مثل الکل و بنزین قابل استفاده است؛ ولی برای استفاده در آشپزخانه و آتش سوزی هایی که در اثرِ برق (اتصال کوتاه وسایل و…) استفاده ای ندارند. پیشنهاد می شود که این وسیله ی کارآمد را در پارکینگ خانه ی خود نگهداری کنید.

خاموش کننده های CO2

این خاموش کننده ها برای مایعاتِ مشتعل و آتش سوزی های در اثر برق بسیار کارآمد و موثر می باشند. ولی برای استفاده در آشپزخانه ها و یا مبلمان هایی با روکشِ چرم مناسب نمی باشد.

خاموش کننده های پودر خشک

از این کپسول برای مهار آتش های وسیع در سطح خانه استفاده می شود. همچنین می توان به راحتی برای خاموش کردنِ انواع پارچه، چوب، مایعاتِ اشتعال زا، گاز های اشتعال زا و آتش سوزی های در اثر الکتریسیته استفاده نمود.

البته لازم به ذکر است که از این نمونه کپسول نمی توان در آشپزخانه و آتش سوزی هایی که منشأ آن ها چربی های غذا ها و روغن باشد استفاده کرد. بنابراین شما همچنان هم باید برای آشپزخانه ی خود وسیله ی دیگری برای خاموش کردن آتش استفاده کنید.

کپسول مواد شیمیایی خیس شده

به منظور خاموش کردن موثر مبلمان های چرمی و روغن های پخت و پز از خاموش کننده های مواد شیمیایی تر استفاده می گردد. ولی باید مراقب باشید. چون استفاده از این کپسول ها برای خاموش کردن آتش سوزی های در اثر برق یا گازهای اشتعال زا خطرناک است.

کپسول چه سایزی انتخاب نماییم؟

آشنایی با خاموش کننده مناسب هر کلاس حریق

توجه داشته باشید در هنگام خرید کپسول آتش نشانی باید به تناسب میان نوع خاموش کننده اطفا حریق و کلاس یا نوع آتش توجه داشته باشید.

به طور کلی انواع آتش سوزی ها در کلاس های زیر دسته بندی می شوند:

  • طبقه A: این نوع آتش سوزی شامل مواد خشک مانند چوب، کاغذ، کاغذ، پلاستیک و هر آنچه که لا سوختن خود خاکستر بر جایی بگذارد.
  • طبقه B: سوخت دراین نوع آتش سوزی شامل مواد نفتی و اشتعال زا می باشد
  • طبقه C: این نوع آتش سوزی شامل گاز، مایعات و ترکیب آن ها می باشد.
  • طبقه D: مواد سوختنی در این نوع آتش سوزی فلزاتی هستند که به راحتی اکسید می شوند مانند منیزیوم و پتاسیوم
  • طبقه E: این نوع حریق با نام حریق های الکتریکی نام گذای می شود.

لازم است بدانید آب ارزانترین نوع خاموش کننده و پودر گران ترین نوع خاموش کننده می باشد. با توجه به انواع آتش سوزی و مواد سوختنی عامل احتراق، چهار نوع خاموش کننده اختصاصی داریم. این چهار نوع اصلی عبارتند از:

  1. خاموش کننده های حاوی آب که بهترین گزینه برای آتش سوزی گروه A می باشد.
  2. خاموش کننده های حاوی کف مناسب برای گروه آتش سوزی نوع A,B,C می باشد.
  3. خاموش کننده های حاوی پودر مناسب برای اتش سوزی گروه D می باشد.
  4. خاموش کننده های حاوی گاز CO2، مناسب تمامی گروه های آتش سوزی

مراکز فروش کپسول آتش نشانی

مراکز فروش کپسول آتش نشانی

مهمترین موضوع در خصوص اینکه کپسول آتش نشانی خود را از کجا بخریم. توجه به خرید از مراکز معتبر دارای تاییدیه های سازمان آتش نشانی می باشد. یکی از این مکان ها که مورد اطمینان و دارای تاییدیه های لازم هستند، مراکز اصلی مربوط به سازمان آتش نشانی می باشند. این مراکز تمامی انواع خاموش کننده های اطفا حریق را موجود دارند. همچنین با خرید از این مراکز می توانید کپسول مورد نظر خود را با نازل ترین قیمت تهیه کنید.

برخی از این مراکز اقدام به ارائه رایگان کپسول اطفا حریق می نمایند. به منظور کسب درآمد نیز کپسول های شما را شارژ مجدد می نمایند. در نتیجه ساکنین ساختمان های تجاری، مسکونی و اداری ترغیب به خرید تجهیزات مربوط به اطفا حریق و ایمنی بیشتر محل سکونت خود می شوند.

خرید از فروشگاه های آنلاین

در حال حاضر فروشگاه های آنلاین بسیاری نظیر آتش مهار البرز با دارا بودن نمایندگی معتبر و تاییدیه های لازم اقدام به فروش انواع خاموش کننده ها می نمایند. کلیه مجوزهای لازم به صورت قانونی توسط این فروشگاه های آنلاین اخذ گردیده است و قیمت ها مطابق قیمت مصوب می باشد. شما می توانید کلیه تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای اطفا حریق را شامل انواع کپسول آتش نشانی ایرانی و خارجی از فروشگاه اینترنتی آتش مهار البرز خریداری فرمائید.

کپسول چه سایزی انتخاب نماییم؟

فرم و شکل ظاهری کپسول ها به صورت استوانه ای می باشد. که با توجه به نوع استفاده و کاربرد در اندازه های مختلفی تولید می شود. کپسول های سبک، بصورت دیواری و کپسول های بزرگ به صورت چرخدار هستند. سیلندرهای آتش نشانی بزرگ برای محیط های بزرگ کاربرد دارند.

اطلاعات درج شده بر روی بدنه خاموش کننده ها

بر روی هر کپسول برچسبی قرار دارد که اطلاعاتی بر روی آن قرار دارد. اطلاعات موجود بر روی این برچسب شامل نام شرکت سازنده، نوع خاموش‌کننده، نوع حریق (…,A,B)، علامت استاندارد، وزن کپسول، تاریخ شارژ کپسول آتش نشانی، گارانتی و تاریخ انقضا کپسول آتش نشانی می باشد.

بعد از خرید نیز توجه داشته باشید که به صورت دوره ای باید خاموش کننده های آتش نشانی را بازدید و بررسی نمایید. اکر در مکان های بزرگ از این خاموش کننده ها استفاده می کنید و تعداد آنها نیز زیاد می باشد. بهتر است از یک شرکت بخواهید که به صورت دوره ای کپسول ها را بازرسی و تست نماید تا در زمان استفاده قابلیت عملیاتی را داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *