تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی (Hydrostatic test of fire extinguisher) نوعی آزمایش است که به منظور بررسی سلامت کپسول های آتش نشانی به صورت دوره ای بر روی آنها انجام می پذیرد. این فرآیند شامل تزریق آب توسط پمپ مخصوصی است که تحت فشار قابل کنترل و مشخصی آب را به داخل مخزن کپسول می فرستد. این میزان فشار استاندارد بیش از فشار کاری مخزن است و هدف از این کار بررسی مقاومت و استحکام مخزن می باشد.

تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی همراه با صدور شناسنامه از اداره استاندارد انجام می شود.

تست هیدرواستاتیک چیست؟

تست هیدرواستاتیک روشی برای تست استحکام و نشتی مخازن تحت فشار می باشد. از مخازن و سیستم هایی که باید تست هیدرواستاتیک بر روی آن ها انجام شود می توان به خطوط لوله، سیستمهای لوله کشی، سیلندرهای گاز، دیگ های بخار و تانکهای سوخت و کپسول های آتش نشانی اشاره کرد.

نحوه انجام تست هیدرواستاتیک کپسولهای آتش نشانی

در ابتدا در این روش مخزن و سیستم لوله کشی با استفاده از یک مایع مانند آب پر می شود. در این روش نشت یابی اولیه انجام می شود. به وسیله تزریق مایع در درون سیلندر، فشار مورد نظر تا فشار مورد آزمایش بالا می رود و با بستن سوراخ تزریق اگر میزان فشار کاهش یافت، این کاهش فشار ناشی از نشتی می باشد.

برخی مراکز برای مشخص کردن محل دقیق نشتی از محلول آب و رنگ استفاده می کنند. میزان استحکام مخازن و سیلندر ها از روی تغییر شکل ظاهری قابل مشاهده است. هنگام ساخت مخازن و خاموش کننده های اطفا حریق، قبل از عرضه محصولات به بازار آزمایش هایی مانند تست هیدرواستات برای بررسی استاندارد ساختار کپسول آتش نشانی انجام می شود. دریافت تاییدیه های لازم از محصول در این بخش ضروری است چرا که مخازن به دلیل تحت فشار بودن ممکن است باعث بروز انفجار و خسارت شوند.

خدمات تست هیدرواستاتیک

آزمایشگاه تست هیدرواستاتیک خاموش کننده های اطفا حریق

عدم بررسی و آزمایشات لازم بر روی کپسول آتش نشانی یکی از دلایل انفجارات و حوادث در سال ها می باشد. شرکت صنایع آتش نشانی آتش مهار البرز از سال 1380 با داشتن تجهیزات لازم کلیه عملیات ها جهت آزمایش و بازرسی فنی انواع کپسولهای آتش نشانی پودر وگاز و سیلندرهای فولادی بدون درز (کپسولهای دی اکسید کربن و… ) را در تهران بر عهده گرفت.

آتش مهار البرز با دارا بودن مجوزهای لازم یکی از مراکز مجاز تست کپسول های آتش نشانی می باشد. این مجموعه با داشتن تجهیزات پیشرفته مورد نیاز عملیات تست و آزمایش خاموش کننده های اطفا حریق سایر مراکز را بر عهده می گیرد.

آزمایشگاه تست هیدرواستاتیک کپسول آتش نشانی

خدمات هیدرواستاتیک انجام شده در مرکز آتش مهار البرز

از جمله خدماتی که به عنوان تست و آزمایش بر روی دستگاه و سیلندرهای آتش نشانی انجام می شود شامل موارد زیر است:

  • انجام عملیات سند بلاست خارج سیلندر
  • رسوب زدایی داخل سیلندر
  • انجام عملیات سند بلاست خارج سیلندر
  • تست نیوماتیکی شیر (نشتی و بدنه)
  • چربی زدایی سیلندر
  • رنگ آمیزی طبق استاندارد به صورت کوره ای
  • تست هیدرواستاتیکی انبساط حجمی سیلندر
  • نصب شیر استاندارد روی سیلندرهایی که دارای شیر معیوب هستند
  • صدور گواهینامه معتبر تایید شده ISIR6792 از اداره استاندارد-برای هر سیلندر گواهینامه جداگانه

هزینه تست هیدرواستاتیک در سال 1402

هزینه ها و مبالغ مربوط به این تست بسته به حجم مخزن خاموش کننده اطفا حریق ( ۱ و ۲،‌ ۳ یا ۴ و … کیلوگرمی ) همچنین بر حسب نوع خاموش کننده اطفا حریق (کپسول دی اکسید کربن، خاموش کننده های پودر و گاز، فوم و …) متفاوت است. اما برای هر یک تعرفه مشخصی دارد. جهت دریافت لیست قیمت تست هیدرواستاتیک در سال جاری می توانید با کارشناسان آتش مهار البرز تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *