ساختار کپسول های آتش نشانی نوع پودری یکسان است، در ادامه به بررسی قطعات و ساختار کلی انواع کپسول ها می پردازیم. مهمترین مشخصه هر کپسول رنگ آن است که نوع مواد داخل آن و کاربرد خاموش کننده را مشخص می کند.

همه کپسول های آتش نشانی دارای یک ساختار کلی مشابه هستند. بعنوان مثال در نوعی که در تصویر زیر مشاهده می نمائید، هوا با فشار 10 بار که حدودا پنج برابر فشار هوای داخل لاستیک خودرو است، از طریق کمپرسور  وارد می شود. سوپاپ فنر داری که داخل سیلندر فشار قرار گرفته است، توسط دسته فشاری کنترل می شود.

ساختار کپسول آتش نشانی

داخل کپسول نیز یک لوله (به صورت غوطه ور در برخی انواع کپسول ها) تا انتهای خاموش کننده امتداد یافته است. در حالت عمودی دهانه این لوله در زیر آب یا مواد خاموش کننده فرو می رود. گاز موجود در داخل کپسول آتش نشانی نیز به صورت جریانی ثابت از طریق شلنگ و نازل تحت فشار بالای خود، از داخل آن خارج می گردد.

ساختار کپسول های آتش نشانی پودری چگونه است ؟

یک کپسول اطفای حریق پودری از ۵ جزء اصلی تشکیل شده است:

  • بدنه
  • ساز و کار عمل کننده
  • لوله پلاستیکی
  • سرلوله یا نازل پورد پاش
  • لوله سیفون

1 – بدنه

این نوع کپسول آتش نشانی ، عموما ، بدنه فلزی دارد . نوع فلز و روش ساخت آنها باید با استانداردهای مربوطه مطابقت داشته باشد . بدنه باید از چنان کیفیتی برخوردار باشد که فشار کارکرد دستگاه ( به طور معمول تا 2 برابر فشار آزمون ) را به خوبی تحمل کند . همچنین بدنه باید در مقابل زنگ زدگی و خوردگی از مقاومت لازم برخوردار باشد.

به روی بدنه با توجه به کارخانه سازنده دستگاه ممکن است دستگیره ، پایه و … نصب شده باشد . همچنین نام کارخانه سازنده ، سال تولید ، روش به کار انداختن روش آزمون و سایر اطلاعات مربوطه به خاموش کننده بایستی به روی بدنه درج شود.

2 – ساز و کار عمل کننده

کپسول های آتش نشانی پودری با توجه به نوع و کارخانه سازنده آنها ممکن است به یکی از انواع مکانیزم عمل کننده ” ضربه ای ” ، ” اهرمی ” و یا ” فلکه ای ” مجهز باشد .

ساختار کپسول اطفا حریق چگونه است

3 – لوله لاستیکی

اغلب کپسول های دستی اطفای حریق محتوای پودر ، لوله لاستیکی با طول مناسب دارند. البته، انواع کوچک (یک کیلویی و 750 گرمی) همچنین، بعضی انواع قدیمی فاقد لوله لاستیکی هستند . لوله لاستیکی، از انواع تقویت شده است و با فشار معینی ، متناسب با فشار آزمون دستگاه را به خوبی تحمل می کند. این لوله، از یک سو به کپسول آتش نشانی ( یا مکانیزم عمل کننده آن ) و از سوی دیگر به سر لوله یا نازل پودر پاش متصل شده است.

ساختار کپسول

4 – سر لوله پودر پاش ( نازل پودر پاش )

بیشتر کپسول های آتش نشانی پودر به سر لوله پودر پاش مخصوص مجهز شده اند . این سر لوله ، به طور معمول ، از پلاستیک ساخته شده و به صورت اهرمی عمل می کند . که با فشار دادن آن هنگام عملیات اطفا حریق ، پودر از سر لوله خارج شده و با برداشتن فشار ، خروج پودر متوقف می شود .

5 – لوله سیفون

به این لوله ” لوله داخلی هدایت کننده پودر” نیز گفته می شود.در داخل دستگاه از کمی بالاتر از کف تا خروجی دستگاه امتداد دارد.

پودر و مواد داخل کپسول

پودر خاموش کننده ای که داخل کپسول ها قرار دارد از ترکیباتی بر پایه مواد زیر تشکیل شده است:

  • بی کربنات سدیم
  • بی کربنات پتاسیم
  • فسفات آمونیوم

همچنین این مواد به نحوی مخلوط می شوند که هرگز رطوبت را جذب نکرده و کلوخه ای نشوند. همچنین قابلیت سیالیت مناسب خود را نیز حفظ نمایند. دقت داشته باشید پورد به کار رفته در کپسول های متفرقه و ارزان قیمت از نظر دانه بندی مناسب نخواهد بود. همچنین ممکن است در برابر رطوبت مقاومت کافی نداشته باشد و داخل سیلندر کلوخه شود. در نتیجه کارایی لازم را در هنگام استفاده نخواهد داشت.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *