کپسول آتش نشانی هالوژن نوعی کپسول اطفا حریق است که برای اولین بار با تتراکلرید کربن ۱۰۴ مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به سمی بودن این گاز بعدها استفاده از آن ممنوع شد. پس از مدی ترکیبات جدید گاز هالون ۱۲۱۱ و ۱۳۰۱ جایگزین شده و دوباره مورد استفاده قرار گرفت.

خاموش کننده هالوژنه چیست ؟

کپسول های اطفا حریق هالوژنه در  انواع :

  • سقفی ( اتوماتیک )
  • بولینگی یا شیشه ای
  • و استوانه

تولید می شوند.

کاربرد کپسول های آتش نشانی هالوژن در هواپیما

کپسول های هالوژنه با توجه به اینکه رسانای جریان الکتریکی نیستند به عنوان برترین و موثر ترین کپسول آتش نشانی در صنعت هوانوردی شناخته می شوند.

البته شایان ذکر است که در صنعت هوانوردی علاوه بر خاموش کننده های Halon از کپسول های CO2 نیز استفاده می شود.

 

کپسول آتش نشانی هالوژنه

 

ماده هالوژنه موجود در این نوع کپسولها چیست؟

ماده مورد استفاده در این کپسول های آتش نشانی ترکیبی از عناصری مانند کلر یا ید، بروم و فلئوراست.  اما از آنجایی که این گاز ها در کنار هم خاصیت آتش زایی دارند با اضافه کردن اتم های هالوژن آن را غیر قابل اشتعال می کنند. و به آن خاصیت خاموش کنندگی آتش را می بخشند.

استفاده از کد های عددی چهار رقمی اولین بار توسط ارتش آمریکا انجام شد که در ادامه معنی این کد های عددی را از چپ به راست برای شما توضیح می دهیم.

  • عدد اول از سمت چپ: تعداد اتم های کربن موجود در ماده موجود.
  • عدد دوم ار سمت چپ: تعداد اتم های فلور موجود در گاز مورد نظر.
  • عدد سوم از سمت چپ: تعداد اتم های کلر در گاز هالوژنه
  • عدد چهارم: تعداد اتم های بروم
  • عدد پنجم: تعداد اتم های ید مورد استفاده در گاز. (البته در نظر داشته باشید که در صورت نبودن این عدد یعنی از عنصر ید در این گاز استفاده نشده است)

گاز هالوژن در کپسول آتش نشانی چیست و چطور آتش را خاموش می کند؟

کپسول آتش نشانی هالوژنه، همانطور که از اسم آن پیداست با استفاده از گاز هالوژن یا به اصطلاح هالون که در کپسول آتش نشانی به صورت مایع ذخیره شده آتش را خاموش کرده و از پیشرفت آن جلوگیری می کند. نحوه عملکرد گاز هالون به این صورت است که در آتش اختلال شیمیایی ایجاد می کند و از گسترش آتش جلوگیری می کند و شعله های آتش را از بین میبرد و به این صورت می تواند در اطفا حریق برای شما مفید و بسیار موثر باشد.

زمانی که شما از کپسول آتش نشانی هالوژنه برای خاموش کردن یک آتش سوزی استفاده می کنید اثرات این خاموش کننده به سرعت از بین می روند. و به این صورت هیچ گونه خوردگی یا اثری از خود به جا نمی گذارند.

به همین دلیل بیشترین استفاده از این نوع کپسول آتش نشانی در خاموش کردن حریق الکتریکی و وسایل الکترونیکی است. که حساسیت بالایی نسبت به سایر مواد اضافه شده دارند، چون هیچ آسیبی به آنها نمی زند و هیچ ردی از خود در آنها باقی نمی گذارد.

کپسول اطفای حریق هالوژن

اثرات استفاده از گازهای هالوژن در کپسول ها

ولی بهتر است بدانید که هالوژن های 1211 و 2402 و 1301 برای لایه اوزون خطرناک هستند و تولید آن ها در واقع از سال 1994 متوقف شده است.

از این کپسول ها برای خاموش سازی آتش سوزی های نوع B و C استفاده می شود و بهترین محل برای نگه داری آن ها اتاق سرور، اتاق کامپیوتر، هواپیما، کشتی و … است.

امروزه برای رهایی از دست ضرر های گاز های هالوژنه برای محیط زیست از ترکیبات جدید استفاده می شود. که تقریبا تاثیر مشابهی دارند و می تواند تاثیر مناسبی بر روی خاموش کنندگی آتش داشته باشند.

نمونه هایی که این روز ها استفاده می شوند هالوترون و FE-36 هستند که تاثیر مناسبی بر روی اطفاء حریق دارند، و از طرفی به محیط زیست آسیبی نمی رسانند.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *