ابعاد جعبه آتش نشانی دارای استاندارد ثابت و مشخصی نیست. به عنوان مثال نمی توانیم بگوییم که یک جعبه حتما باید با طول x عرض y و عمق z باشد. اگر هم جعبه آتش نشانی به صورت آماده در بازار موجود است به صورت پیش ساخته اند فقط استاندارد را در تناسب ابعاد آنها را با توجه به سایز کپسول و قرقره ای که در آن تعبیه کرده اند قرار می گیرد، رعایت کرده اند.

به همین دلیل بیشتر جعبه های آتش نشانی طبق سفارش مشتری ساخته می شوند. ولی باید در نظر داشته باشید که در طراحی آنها ابعاد را طوری در نظر می گیرند که موارد لازم ماننده قرقره کپسول پودر خشک و سایر تجهیزات در آن فضای کافی داشته باشند.

در ادامه ی این مطلب چند مورد مثال در خصوص تناسب بین ابعاد جعبه آتش نشانی و قرقره های موجود در آن برای شما می زنیم.

ابعاد جعبه آتش نشانی

ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی متناسب با اندازه شیلنگ

برای ساخت و سفارش فایرباکس می توان ابعاد را با توجه به نوع و سایز شیلنگ مورد نظر محاسبه کرد. در زیر چند نمونه برای اندازه گیری مطابق با اندازه شیلنگ مثال زده شده است:

مثال 1:

فرض کنید یک قرقره با شلنگ 4.3 به طول 20 متر دارید. در این صورت جعبه آتش نشانی شما باید در ابعاد زیر ساخته شود.

  • طول : 70 سانتی متر
  • عرض : 70 سانتی متر
  • عمق : 18 سانتی متر

مثال 2:

فرض کنید یک جعبه ی اتش نشانی دو کابین با قابلیت نصب یک عدد کپسول 6 کیلوگرمی پودر و گاز نیاز دارید.

  • ارتفاع: 70 سانتی متر
  • عرض: 85 سانتی متر
  • عمق: 18 سانتی متر

ابعاد استاندارد جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی باید چطور نصب شود؟

جعبه آتش نشانی باید حداکثر 1.110 (یک متر و ده سانتی متر) از سطح تمام شده کف ساختمان بالاتر باید. همچنین باید آن را باید به صورت روکار یا توکار در راهرو و یا محلی که برای استفاده کنندگان در دسترس باشد نصب نمود.

محل نصب باید به گونه ای باشد که به راحتی در دسترس همگان قرار بگیرد. به همین دلیل بیشتر اوقات جعبه های آتش نشانی را در ورودی یا خروجی طبقات یا ساختمان و یا در نزدیکی درب خای خروج اضطراری نصب می کنند.

از طرفی فاصله بین جعبه های آتش نشانی باید به گونه ای باشد که در صورتی که بر حسب اتفاق یکی از جعبه های از کار افتاد. یا مشکلی برای آنها پیش آمد جعبه هم جوار آن بتواند منطقه فعالیت آن را پوشش دهد.

برای اطلاع بیشتر در مورد فایرباکس ها می توانید مقاله استاندارد نصب جعبه آتش نشانی را مطالعه کنید.

نحوه ساخت جعبه های اطفا حریق

  • برای ساخت فایرباکس ابتدا ورق مورد نظر برای ساخت جعبه را از نظر کیفیتی بررسی می کنند تا مشکلی نداشته باشد.
  • بعد از آن به قسمت برش کاری منتقل شده و در ابعاد و اندازه های مورد نیاز برش داده می شوند. سپس گوشه زنی روی انها انجام می شود.
  • بعد از گوشه زنی و برش کاری که توسط بهترین دستگاه ها باید انجام می شود. نوبت به عملیات پانچ می شود. به این صورت که محل قفل، محل قرار گیری کلید یدکی، هواکش و ورودی لوله های آب روی آن نصب می شود.
  • بعد از آن جعبه های وارد مرحله خم کاری می شوند.
  • سپس مرحله جوشکاری است که باید توسط دستگاه های پیشرفته انجام شود.
  • در این مرحله ابتا جعبه ها را درون وان های چربی گیری و فسفاته قرار می دهند. همچنین عملیات رنگ زدن آنها بوسیله رنگ کوره ای انجام می شود.
  • آخرین مرحله ی ساخت جعبه های آتش نشانی نصب تجهیزات دیگر مانند قفل و لولا و سایر یراق آلات است.

امیدوارم که مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در حال تدارک تجهیزات اطفا حریق برای خانه ی تازه ساخت خود هستید می توانید از نکات مهم مقاله ضوابط آتش نشانی ساختمان به زبان ساده استفاده کنید. تا همه ی قوانین مربوط به سازمان آتش نشانی که برای ساختمان ها وضع شده است را به زبان ساده یاد بگیرید.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *