در این مقاله به معرفی انواع خاموش کننده اطفا حریق یا کپسول مناسب منزل پرداختیم. تقریباً هر ساله شاهد آتش ‌سوزی های بسیار زیادی هستیم که در منازل و آپارتمان ها اتفاق می افتد. این موضوع خسارت های مالی و جانی بالایی را به بار می آورد.

خسارت های مالی قابل جبران هستند، اما خسارات جانی و از دست دادن عزیزان به دلیل بی احتیاطی و عدم دسترسی به تجهیزات ضروری مقابله با حریق، بسیار سخت و آزار دهنده است.

با خرید و نصب کپسول های اطفاء حریق مناسب در منزل و آپارتمان می توان در زمان بروز حادثه از خسارات ناگوار پیشگیری نمود.

چنانچه قصد خرید کپسول آتش نشانی را دارید، این مقاله می تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد. زیرا وجود کپسول های اطفا کننده حریق برای هر منزل و آپارتمانی از ضروریات می باشد. همچنین احتمال بروز خطرات به دلیل آتش سوزی در خانه ها بسیار زیاد است و بهترین وسیله برای این مواقع کپسول آتش نشانی می باشد.

 

کپسول آتش نشانی چیست؟

آتش پدیده ای طبیعی است که یکی از چهار عنصر اصلی طبیعت می باشد. کپسول یا خاموش کننده اطفا کننده حریق، یک محفظه فولادی قابل حمل است که مقدار مشخصی از مواد خاموش کننده آتش در آن قرار دارد.

در زمان آتش سوزی، مواد داخل سیلندر کپسول با فشردن اهرم مربوطه به بیرون پرتاب می شود و آتش را خاموش می کند. ترکیبات خاموش کننده حریق که داخل کپسول قرار دارد یکی از مواد آب، گاز دی اکسید کربن فشرده، پودر بی کربنات سدیم و یا پتاسیم می باشد.

متداول ترین کپسول اطفا حریق، نوع پودر و گاز می باشد. این خاموش کننده ها حاوی مقدار معینی پودر بی کربنات پتاسیم می باشند که همراه با گاز بی اثر نیتروژن داخل سیلندر فشرده شده اند. زمانی که شما اهرم را فشار می دهید این ترکیبات به صورت فشرده به سوی جسم در حال سوختن پرتاب می شوند.

انواع خاموش کننده ها

کپسول های آتش نشانی انواع مختلفی دارند که با توجه به عامل بروز حریق و منطقه و محیط استفاده، متفاوت می باشند.

دی اکسید کربن

گاز دی اکسید کربن زمانی که از کپسول خارج می شود، برای پرتاب شدن به گاز نیتروژن نیاز دارد. زمانی که گاز نیتروژن در کنار عامل خاموش کننده قرار می گیرد، با باز شدن اهرم خروج، هر دو با فشار زیادی خارج می شوند.

خاموش کننده های فومی

کپسول های آتش نشانی فوم به طور گسترده استفاده می شوند. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن هم این است که نمی توان از آن برای وسایل برقی که اغلب مسبب اصلی آتش سوزی های خانگی هستند، استفاده کرد. این نوع برای خاموش کردن چوب، پلاستیک، لوازم غیر برقی و … کاربرد بیشتری دارد.

پودری یا پودر و گاز

کپسول های پودری در واقع مناسب ترین گزینه برای استفاده در منازل هستند. زیرا در مواقعی که عامل بروز حریق، روغن، لوازم الکتریکی و … باشند، استفاده از انواع پودر و گاز ضروری است. این نوع خاموش کننده ها ایمن ترین نوع هستند زیرا قادر به اطفا حریق انواع کلاس های آتش سوزی هستند.

استفاده از کپسول های پودری دردسر هایی نیز دارد. بعنوان مثال به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ترکیبات آن، پس از استفاده ممکن است به سطوحی که در خانه وجود دارد آسیب وارد کنند. در نظر داشته باشید استفاده از این کپسول ها ممکن است در شرایط اضطراری قدرت دید را کاهش دهد.

آب و گاز

کپسول آتش نشانی آب یا خاموش کننده های آب و گاز، حاوی آب غنی شده با مواد افزودنی می باشند. این مواد خاموش کردن آتش را آسان تر می‌کنند. این نوع کپسول ها فقط برای آتش سوزی های کلاس E و B مورد استفاده قرار می گیرد.

خاموش کننده های آب و گاز از هوای کمی برخوردار هستند. زیرا در ترکیبات آن از مواد افزودنی استفاده شده است که می توانند تحریک کننده باشند. بنابراین مراقبت کنید از تماس آنها با پوست و چشم جدا خودداری گردد.

انواع آب و گاز نسبت به مدل های پودری تمیز تر هستند و با سرد کردن آتش آن را خاموش می کنند.

اما حتما در نظر داشته باشید هرگز از کپسول های آب و گاز یا کف برای خاموش کردن حریق لوازم الکتریکی و یا مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، روغن و … استفاده نکنید. زیرا شدت آتش را افزایش می دهند.

کپسول مناسب منزل

استفاده از یک خاموش کننده مناسب برای همه منازل و آپارتمان ها ضروری است. نکته حائذ اهمیت، انتخاب کپسول مناسب منزل در زمان بروز حریق های خاص ناشی از لوازم الکتریکی، مایعات قابل اشتعال و … است.

همچنین نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید آن است که چنانچه فردی دچار حریق گردید هرگز از کپسول برای خاموش کردن حریق بدن و لباس افراد استفاده نکنید. زیرا مواد شیمیایی داخل آن مشکلات پوستی و تنفسی برگشت ناپذیری ایجاد می کنند.

بهترین گزینه برای خاموش کردن حریق افراد، استفاده از پتوی نسوز آتش نشانی است که لازم است در هر خانه ای وجود داشته باشد.

این پتو ها در مقابل شعله آتش مقام هستند و به بهترین شکل با خفه کردن آتش در مواقع اضطراری عمل می کنند. برای تهیه انواع کپسول آتش نشانی و پتو های ضد حریق می توانید با کارشناسان ما در آتش مهار البرز در تماس باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *