تجهیزات پیشگیری و کنترل حریق از لوازم ضروری هستند که می توانند جان و مال مردم را نجات دهند. همان طور که می دانید آتش نشانی یکی از شغل های پر خطر و بسیار سخت می باشد.

آتش نشانان برای در امان ماندن خودشان احتیاج به لباس های خاصی دارند که ویژگی های بخصوصی دارد. که آن ها تا حد بسیار زیادی از آسیب های ناشی از مواجهه با عوامل خطرزایی نظیر حرارت های بالا، شعله مستقیم، مواد شیمیایی و … محافظت می نماید. آتش ‌نشانان در دل آتش می ‌روند تا بتوانند جان و مال مردم را نجات بدهند پس باید لباس های خاصی تن کنند که خطر را از آن ها دور کند.

تجهیزات پیشگیری و کنترل حریق

اهمیت ایمن سازی سازه ها

امروزه مطابق قوانین ایمنی موجود، اغلب مراکز و املاک تجاری همانند مراکز خرید بزرگ ملزم به ایمن سازی سازه های خود هستند. همچنین در هنگام ساخت نیز باید کلیه جوانب ایمنی سازه را رعایت نمایند.

استفاده از تجهیزات پیشگیری از آتش سوزی نیز از موارد مهمی است که جزو امور ایمن سازی سازه ها به شمار می رود. زیرا استفاده از این تجهیزات در کنترل و مهار تخریب های ناشی از حریق بسیار موثر هستند. همچنین مستقیما بر کاهش خسارت های مالی و جانی احتمالی تاثیر خواهند داشت.

تجهیزات پیشگیری از حریق در حرفه آتش نشانی 

در واقع شغل آتش نشانی برای مقابله با آتش حریق، نجات مصدومان، حوادث، رساندن مراقبت ‌های پزشکی فوری به وجود آمده است. آتش نشانی یکی از مشاغل سخت و در عین حال خطرناک می باشد؛ که هدف آن بسیار ارزشمند است.

برخی از هزینه های ناشی از حوادث آتش سوزی لزوما مالی نیستند. مسایل روحی و تبعات اجتماعی ناشی از آن نیز بسیار مهم هستند. بعنوان مثال در آتش سوزی های بزرگی مانند حادثه پلاسکو علاوه بر خسارات سنگین مالی ،هزینه های سنگین معنوی و روی نیز بر خانواده های داغ دیده متحمل گردید.

بنابراین مقاوم سازی ساختمان ها و مجهز نمودن آنها به تجهیزات پیشگیری از حریق این امکان را برای آتش نشانان به وجود می آورد. تا در صورت نیاز جهت عملیات اطفای حریق تجهیزات و لوازم مورد نیاز را در دسترس داشته باشند. در نتیجه از گسترش و پیشروی حریق و افزایش بیش از حد دمای سازه ها و خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنند.

تجهیزات پیشگیری از حریق

تجهیزات پیشگیری و کنترل حریق

در واقع کپسول آتش نشانی از آب، گاز دی اکسید کربن، پودر بی کربنات، سدیم و یا همچنین پتاسیم به عنوان عامل خاموش کننده آتش استفاده می ‌شود همچنین گاز کربن زمانی که از کپسول خارج می شود برای پرتاب کردن سه مورد دیگر گاز نیتروژن به کار می رود. زمانی که گاز نیتروژن با فشار زیاد در کنار عامل خاموش کننده وارد کشور می‌ شود و زمانی که راه خروج اهرم باز می شود. عامل خاموش کننده با فشار خارج می شود.

از جمله تجهیزات پیشگیری از آتش سوزی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم کشف و اعلام آتش

  • دتکتورهای اعلام کننده حریق
  • شستی
  • آژیر و آژیر فلاشر ها
  • کنترل پنل و تابلو اعلام
  • انواع چراغ هشدار
  • سیستم های اطفاء حریق
  • اسپرینکلر اعلام حریق
  • آیروسل
  • انواع پوشش ضد حریق
  • رزین آلی متورم شونده
  • مواد نسوز معدنی

خاموش کننده های دستی

معروف ترین و پر طرف دار ترین آن ها کپسول آتش نشانی نوع پودر و گاز می باشد. در واقع این کپسول حاوی مقدار بود بی کربنات پتاسیم می باشد. که دارای گاز بی اثر نیتروژن است زمانی که شما اهرم را فشار می دهید. پوست خیلی فشرده به سوی جسم در حال سوختن پرتاب می شود.

گوی ضد حریق

در واقع یک خاموش کننده حریق است که مانند کپسول آتش نشانی عمل می ‌کند. نحوه کارکرد آن به گونه ای است که در هنگام وقوع حریق های با دمای بالای ۷۰ درجه این توانایی خاموش کردن شعله های آتش را دارد.

خاموش کننده های فوم 

از کپسول های آتش نشانی به طور گسترده استفاده می کنند. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد و آن هم این است که نمی توان از آن برای وسایل برقی که اغلب باعث آتش سوزی های خانگی می شوند. استفاده کرد. در این موارد خاموش کننده های حاوی فوم گزینه مناسبی هستند.

خاموش کننده های پودری

وجود این کپسول ها برای استفاده در خانه بسیار مهم است. این کپسول در هنگام استفاده پودری بر پایه مواد شیمیایی استفاده می کنند. که به طور واقعی شعله های آتش از بین می ‌برد و در واقع آتش را مهار می کند.

این کپسول های آتش نشانی پودری دارای کلاس های خاموش کننده در واقع به طور معمول عنوان خاموش کننده های بزرگ می شناسند؛ خاموش کننده ها دردسر های خودشان را هم دارند از آن جایی که در مورد استفاده در این نوع کپسول حاوی مواد شیمیایی است. در زمانی که از آن استفاده می‌کنید به برخی از سطوحی که در خانه وجود دارد آسیب برساند. همچنین استفاده از خاموش کننده های پودری می‌تواند شرایط اضطراری دید را کاهش می‌ دهد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *