برای بررسی تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد لازم است بدانیم تفاوت اصلی اسپرینکلر ها در سرعت واکنش آنها در زمان حادثه است. مکانیسم اصلی عملکرد اسپرینکلر ها به نحوی است که در زمان مواجهه با افزایش دما، مایع داخل شیشه آن انبساط پیدا می کند. در نتیجه موجب شکستن شیشه شده‌، منجر به جاری شدن آب می گردد.

ساختار اسپرینکلر ها

تفاوت اصلی در ساختار اسپرینکلر های واکنش سریع و استاندارد در قطر شیشه فوق الذکر می باشد. به نحوی که در اسپرینکلر های واکنش سریع قطر شیشه ۳ میلی متر و در انواع واکنش استاندارد ۵ میلی متر می باشد.

این تفاوت در اندازه قطر شیشه ها موجب می شود که در زمان مواجهه آبفشان با حرارت و دمای بالا، مایع در اثر انبساط سریع تر به شیشه فشار کند و سریعتر شکسته شود. بنابراین شیشه هایی که قطر کمتری دارند، واکنش سریعتری به آتش سوزی نشان خواهند داد.

جهت مشاهده انواع اسپرینکلر از این بخش از وبسایت آتش مهار البرز بازدید فرمائید.

تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

از دیگر تفاوت در ویژگی های این دو نوع اسپرینکلر می توان به سایر موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • اختلاف حساسیت حرارتی
  • تفاوت در درجه حرارتی
  • نحوه نصب در جهت های مختلف
  • روش های مختلف توزیع آب
  • سرعت و نحوه اطفا حریق

انواع ساختارهای اسپرینکلر

تفاوت های فیزیکی

به لحاظ ساختاری و فیزیکی در طراحی اسپرینکلر ها می توان تنها به اختلاف سایز لامپ شیشه ای اسپرینکلر ها اشاره نمود. همانطور که گفته شد لامپ شیشه ای در اسپرینکلر های واکنش سریع دارای ۳ میلی متر قطر و در انواع واکنش استاندارد دارای ۵ میلی متر قطر می باشد.

لامپ های کوچکتر حساسیت بالاتری نسبت به افزایش دما و حرارت محیط دارند. در نتیجه در زمان وقوع حریق سریعتر می ترکند. به همین دلیل نیز اسپرینکلر سریعتر به حادثه پاسخ خواهد داد و توزیع آب را سریعتر انجام می دهد.

همچنینن در اسپرینکلر های واکنش سریع محاسبات هیدرولیکی با دقت و حساسیت بالاتری صورت گرفته است و سایز لوله‌ها و مخزن تفاوت دارد.

تفاوت عملکردی واکنش سریع و استاندارد

به لحاظ عملکرد می توان گفت لامپ اسپرینکلر های واکنش استاندارد با رسیدن حرارت محیط به میزان تعریف شده برای آبفشان، شکسته شده و آب را تخلیه خواهد کرد. حساسیت این نوع آبفشان ها به نحوی است که بلافاصله در دمای تعریف شده در مراحل اولیه آب را تخلیه کرده و از گسترش آتش سوزی جلوگیری خواهند نمود. همچنین با خیس کردن محوطه اطراف حریق، از پراکنده شدن و نشت آن به بخش های دیگر ساختمان و در نتیجه خسارات بیشتر جلوگیری خواهند نمود.

در انواع واکنش سریع سرعت عملکرد اسپرینکلر بالاتر است. این نوع آبفشان ها مناسب استفاده در محیط های صنعتی یا اماکنی با حساسیت بالا می باشند. پاسخگویی این اسپرینکلر ها با توجه به کمتر بودن حجم مایع منبسط شونده سریعتر و با نرخ ۵۰ متر بر ثانیه یا کمتر می باشد.

 

تفاوت در عملکرد آبفشان های واکنش سریع و استاندارد

مزایای اسپرینکلر واکنش سریع

اصلی ترین مزیت در این نوع، سرعت عملکرد بالاتر آن در اطفای حریق می باشد. سرعت بالای اطفای حریق اثر مهمی در پیشگیری از تشکیل گازهای سمی و دود در زمان حریق نیز خواهد داشت. در نتیجه از آسیب های تنفسی به افراد گرفتار در محل آتش سوزی نیز جلوگیری خواهد کرد. در نتیجه اسپرینکلر های واکنش سریع برای اماکنی نظیر مدارس، بیمارستان ها و … که جمعیت در آنها بالاست و امکان تخلیه سریع محل در زمان بروز حریق وجود ندارد، گزینه بسیار مناسبی است.

از دیگر مزایای آبفشان های واکنش سریع می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

  • امکان کاهش ظرفیت آب دهی پمپ
  • امکان کاهش حجم مخزن ذخیره آب
  • امکان کاهش سایز لوله کشی ها
  • کاهش هزینه های کلی به لحاظ ساختاری
  • کاهش مساحت ناحیه طراحی (مناسب فضاهای محدود)

انتخاب اسپرینکلر مناسب

مطابق ویژگی های اصلی این دو نوع و اختلاف عملکردی آنها که به آن اشاره شد، اسپرینکلر های واکنش سریع اغلب برای اماکنی که در آنها به طور معمول جمعیت زیاد است. همچنین امکان تخلیه سریع محل در زمان بروز حادثه وجود ندارد نظیر مدارس و سایر اماکن شلوغ مناسب تر است. همچنین برای ساختمان ها یا اماکن تجاری که در آنها تجهیزات و وسایل الکترونیکی حساس و گران قیمت وجود دارد، نیز انواع واکنش سریع انتخاب صحیح تری می باشد.

برای انتخاب سیستم مناسب ساختمان یا محل مورد نظر شما بهترین کار دریافت مشاوره تخصصیی در این زمنیه با متخصصین این امر می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *