کلاس های مختلف حریق بر حسب عامل ایجاد آتش سوزی و در ۶ گروه A , B , C , D , E , F می باشد. جالب است بدانید بر حسب نوع و کلاس آتش سوزی، خاموش کننده ها و کپسول های آتش نشانی مختلفی طراحی و تولید شده اند. در واقع هر یک از کپسول های اطفا حریق به منظور خاصی متناسب با هر یک از کلاس های اطفا حریق به کار می روند.

در صورتی که از خاموش کننده مرتبط مطابق با کلاس های مختلف حریق استفاده نکنید امکان گسترش دامنه آتش سوزی و بروز خطرات مالی و جانی بیشتر وجود خواهد داشت. در بهترین حالت نیز استفاده از این خاموش کننده در اطفا حریق مورد نظر بی تاثیر خواهد بود.

طبقه بندی کلاس های حریق

در کلاس های آتش سوزی گوناگون که به بررسی هر یک خواهیم پرداخت، از خاموش کننده هایی با سیستم های مختلف زیر استفاده می شود:

  • خاموش کننده های سیستم FM200
  • سیستم CO2
  • سیستم آب و فوم

بطور مثال جهت اطفا حریق ناشی شده از لوازم الکتریکی و برق نمی توان از خاموش کننده های سیستم آبی استفاده کرد. زیرا خطرات ناشی از این خاموش کننده ها بسیار بیشتر از خود حریق خواهد بود. بنابراین پی به اهمیت استفاده از خاموش کننده مناسب بر حسب نوع کلاس آتش سوزی می بریم.

طبقه بندی کلاس های آتش سوزی

کلاس A (مواد سوختنی خشک)

مواد قابل اشتعال خشک مثل چوب، پارچه، کارتن و سایر مواد جامد مبتنی بر کربن. نظیر کاغذ یا منسوجات که حریق های این دسته را بایستی توسط کپسول های آب و فوم و پودر خشک شیمیایی اطفا نمود.

کلاس B (روغن ها)

حریق این کلاس شامل مایعات قابل اشتعال و گاز ها مثل هیدروژن، بنزین، نفت و … برای اطفاع این نوع حریق ابتدا منبع مواد قابل اشتعال را قطع کرده. سپس اقدام به اطفاء با کپسول های آتش نشانی پودر خشک کلاس B و یا دی اکسید کربن و یا فوم کلاس B می کنیم.

کلاس C (گازها)

این نوع حریق شامل اتصالی های برق و یا برد های الکتریکی و الکترونیکی می شود. استفاده از کپسول های آتش نشانی بر پایه آب جهت این نوع حریق بسیار کار خطر ناکی می باشد. جهت اطفاء این نوع حریق پس از قطع جریان برق از کپسول های دی اکسید کربن و یا پودر خشک ABC استفاده میکنیم.

کلاس D (فلزات)

حریق های این گروه شامل فلزات قابل اشتعال مانند سدیم و منیزیم و لیتیوم و… می باشد. که کپسول آتش نشانی مناسب جهت اطفاء این نوع حریق پودر خشک شیمیایی نوع D می باشد.

کلاس K

این نوع حریق شامل آتش سوزی روغن های قابل اشتعال خوراکی و صنعتی می گردد. همچنین چربی های گیاهی و حیوانی که معمولا در آشپزخانه ها، نانوایی ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرند، عامل ایجاد این نوع آتش سوزی ها هستند. برای اطفا حریق های کلاس K از مواد شیمیایی مرطوبی که حاوی پتاسیم استات، کربنات پتاسیم یا سیترات پتاسیم است استفاده می شود. این مواد شیمیایی تا مایع یا روغن مشتعل را خنک می نماید و راه رسیدن اکسیژن به آن را بسته و حریق را اطفا می نماید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید کپسول آتش نشانی متناسب با کلاس های مختلف حریق با فروشگاه آتش مهار البرز تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *