نحوه اتصال کوپلینگ به شیلنگ آتش نشانی امری تخصصی است که بسیار اهمیت دارد. زیرا هر گونه ضعف در این نوع اتصال و نقص در نصب کوپلینگ به شیلنگ آتش نشانی می تواند موجب وارد آمدن خسارات بیشتر و آسیب های جدی به آتش نشانان و در نتیجه مختل شدن عملیات اطفا حریق گردد.

اتصال ضعیف شیلنگ آتش نشانی به کوپلینگ

نحوه اتصال کوپلینگ به شیلنگ آتش نشانی

شیلنگ های اطفا حریق در اصل به منظور انتقال آب از منابعی مانند رودخانه یا منابع آب تحت فشار همانند لوله های ایستاده مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین برای انتقال آب از پمپ های مختلف مانند پمپ های آتش نشانی توسط نیروهای عملیاتی آتش نشانی به کار گرفته می شود.

اما نکته مهم آن است که شیلنگ به تنهایی کاربردی ندارد و بدون استفاده از کوپلینگ آتش نشانی عملا غیر قابل استفاده است. تولید کنندگان شیلنگ های تا شونده برزنتی به همراه محصول خود دو عدد کوپلینگ نیز ارائه می کنند که در دو انتهای آن نصب شده است.

نکته مهم در اتصال کوپلینگ به شیلنگ آتش نشانی آن است که این اتصال به تنهایی کافی نیست. زیرا وقتی آب تحت فشار بالا (18bar)‌ در درون شیلنگ جریان می یابد، می تواند به راحتی کوپلینگ را از شیلنگ جدا نماید.

این موضوع خطراتی را در پی خواهد داشت که برای جلوگیری از آنها راهکارهایی برای نصب بهتر و اتصال قوی تر وجود دارد. به طور مثال در ساختار کوپلینگ های استورز لوله ای با سه برآمدگی قرار دارد که کافی است به درستی داخل شیلنگ هُل داده شود. این موضوع در خصوص نر و مادگی های کوپلینگ های انگلیسی (BS) نیز صادق است.

خطرات اتصال ضعیف شیلنگ برزنتی و کوپلینگ

خطرات ناشی از اتصال ضعیف شیلنگ به کوپلینگ

فشار آبی که در عملیات اطفای حریق مورد استفاده قرار می گیرد بسیار بالاست. بطوریکه لازم است کلیه تجهیزات آتش نشانی برای تحمل این فشار بالا آزموده شوند و استانداردهای کیفی لازم را دریافت کنند.

برای انجام یک عملیات موفق، استحکام و مقاومت بالای تجهیزات به تنهایی کافی نیست. بلکه ضروری است که محل اتصال این قطعات نیز تحمل فشار بالای آب را داشته باشند. بنابراین حتی استفاده از شلنگ هایی مطابق با آخرین استانداردهای اروپا یا کوپلینگ های با کیفیت تحت استانداردهای بین المللی. به تنهایی کافی نیست.

اتصال شیلنگ به کوپلینگ بایستی از استحکام کافی برخوردار باشد تا بتواند فشار بالای آب را تحمل کرده.، دو بخش از یکدیگر تحت هیچ شرایطی جدا نشوند. زیرا جدا شدن آنها می تواند آسیب های جدی جسمی به افراد حاضر در محل به ویژه آتش نشانان وارد کند.

۳ روش محکم‌ کردن اتصال کوپلینگ به شیلنگ تخت (برزنتی)

پس از قرار دادن بخش لوله ای کوپلینگ داخل شینگ برزنتی به سه روش زیر می توان این اتصال را مستحکم نمود:

  1. به کمک بست های معمولی
  2. به روش سیم پیچی کردن محل اتصال
  3. و استفاده از بست مخصوص

استفاده از بست معمولی برای محکم کردن

این نوع بست ها حلقه هایی استیل یا برنجی هستند که نوع پلاستیکی و آهنی آنها نیز موجود است. یک پیچ روی بست برای محکم کردن آن قرار داده شده است. دقیقا مشابه بست های خانگی که بر روی شیلنگ های گاز و بخاری ها برای اتصال به گاز شهری مورد استفاده قرار می گیرند.

از بست های معمولی در ابعاد بزرگتر و محکم تر برای محکم کردن اتصال شیلنگ های تا شونده برزنتی به لوله کوپلینگ های انگلیسی و استورز می توان استفاده نمود. البته این روش استاندارد نیست و امکان شکستگی و بروز خطرات حین عملیات را در پی خواهد داشت. همچنین این نوع بست ها به مرور زمان می توانند به بافت شلنگ نیز آسیب وارد کنند و موجب پوسیدگی و پارگی آن شوند.

روش های محکم‌ کردن اتصال کوپلینگ به شیلنگ برزنتی تخت

استفاده از سیم پیچ برای اتصال کوپلینگ به شیلنگ آتش نشانی

سیم به کار رفته در سیم پیچ های اتصال محکم معمولا گالوانیزه و در ضخامت های 1.4، 1.6 و … بر حسب میلی متر می باشد. در مناطقی که اقلیم آب و هوایی مرطوبی دارند به دلیل احتمال زنگ زدگی بهتر است از سیم های استیل ضد زنگ استفاده شود.

عملیات سیم پیچ نمودن بایستی توسط دستگاه مخصوص سیم پیچی شیلنگ های آتش نشانی تحت عنوان Hose Binding Machine با دقت و وسواس انجام شود. این دستگاه ها در دو نوع دستی و برقی موجود هستند.

مزایا و معایب روش سیم پیچی

مهمترین مزیت این روش که از قدیم نیز بسیار رایج بوده است، مورد اعتماد بودن آن است. این موضوع که امروزه انواع دستگاه های برقی و دستی توسط شرکت های مختلف تولید و طراحی شده اند، خود نشان دهنده بهینه و موثر بودن آن است. زیرا در صورتی که سیم پیچی به صورت صحیح و با دستگاه انجام شود می تواند به مدت طولانی و با ایمنی بالا کارآمد باشد.

مهمترین عیب این روش نیز آن است که این کار زمان بر بوده و باید حتما آن را توسط دستگاه مخصوص انجام داد. این پروسه کمی طولانی است. البته ایراد دیگر سیم پیچ نیز آن است که ممکن است به دلیل وارد آوردن فشار به مرور زمان موجب پارگی شینگ شود. همچنین برعکس آن نیز صادق است. در شیلنگ های ضخیم تر ممکن است پارگی سیم رخ داده، منجر به ایجاد حادثه شود.

بست تخصصی کوپلینگ شیلنگ آتش نشانی

استفاده از بست تخصصی کوپلینگ

یکی از موثرترین روش هاس استاندارد اتصال، استفاده از بست های تخصصی کوپلینگ است. این نوع بست ها به منظور آب بندی اتصال شیلنگ ها به انواع کوپلینگ های شلنگ خور مورد استفاده قرار می گیرند. و علاوه بر آب بندی مستحکم، هیچ آسیبی نیز به بافت شلنگ نمی زنند.

مزیت استفاده از این بست ها نسبت به روش سیم پیچ کردن نیز عدم آسیب رساندن آنها به بافت پلی استر شیلنگ اطفا حریق و قابلیت باز و بسته شدن آنها است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *