در این مقاله انواع کپسول آتش نشانی را به همراه تفاوت در کاربرد و عملکرد آنها بررسی می کنیم. خاموش کننده های آتش نشانی از یک سیلندر استوانه ای شکل تشکیل شده اند. این مخزن با مواد مخصوصی تحت فشار استاندارد پر می شود و در هنگام آتش سوزی به مهار حریق و جلوگیری از گسترش آن کمک می کند.

انواع کپسول های آتش نشانی

انواع کپسول آتش نشانی

با توجه به متفاوت بودن انواع و کلاس های حریق، نوع مواجهه با آنها برای خاموش کردنشان نیز متفاوت است. به همین دلیل کپسول های آتش نشانی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک کاربرد منحصر به فردا خود را دارا می باشند.

کپسول های آب و فوم

این نوع خاموش کننده، عملیات اطفای حریق را با کاهش دما از طریق آب و جدا سازی عنصر اکسیژن از سایر عناصر از طریق حباب های فوم، انجام می دهد. رنگ سیلندر این نوع از خاموش کننده ها غالبا آبی رنگ می باشد.

خاموش کننده های آب فقط مناسب حریق های کلاس A هستند و نباید از آنها برای آتش سوزی های کلاس B یا C استفاده کرد. زیرا استفاده از مواد موجود در این خاموش کننده ها سبب پخش مایعات مشتعل در حریق کلاس B و C شود و خطر آن را دو چندان سازد.

همچنین این کپسول ها در آتش سوزی های ناشی از جریان الکتریسیته نیز به دلیل خطر برق گرفتگی افراد نباید استفاده شود. برخی از خاموش کننده های آبی دارای مواد افزودنی شامل فوم یا کف هستند. این مواد از گسترش آتش و ادامه حریق جلوگیری می کنند.

برای آشنایی با کلاس های کپسول آتش نشانی این مقاله از آتش مهار البرز را بخوانید.

خاموش کننده های پودر و گاز

ماده شیمیایی خشک (پودر و گاز)

متداول ترین نوع کپسول ها که به رنگ قرمز دیده می شوند، خاموش کننده های پودر و گاز هستند. این نوع خاموش کننده ها در آتش سوزی های کلاس های  A, B, C, D, E کاربرد دارند.

مواد داخل این کپسول ها بر خلاف خاموش کننده های آب و گاز، آتش را خنک نمی کنند. بلکه مکانیسم عمل آنها با خفه کردن آتش و حذف اکسیژن است. در نتیجه استفاده از آنها در محیط های بسته ممکن است به بینایی و دستگاه تنفسی آسیب وارد کند.

عملکرد خاموش کننده های پودر خشک در آتش سوزی های نوع D و فلزات به بهترین شکل می باشد.

کپسول های دی اکسید کربن

کپسول های آتش نشانی CO2 حاوی گاز کربن دی اکساید هستند و بهترین گزینه برای حریق های الکتریکی به شمار می روند.

گاز CO2 بدون بو، خنثی، غیر قابل اشتعال و غیر سمی است اما به دلیل ریسک خفگی، برای خاموش کردن سوختگی های انسان توصیه نمی گردد. بهترین گزینه برای خاموش کردن حریق های انسان استفاده از پتوی نسوز اطفاء حریق می باشد.

این خاموش کننده ها در انواع دستی با ظرفیت ۱ تا ۶ کیلوگرم و در انواع چرخ دار با ظرفیت 25 و 50 کیلوگرمی موجود هستند.

خاموش کننده های بایوفوم  و بیوژل

این کپسول ها به رنگ سبز می باشند و از مایعاتی که در مواجهه با آتش تبخیر می شوند پر شده اند. امروزه کپسول های بایوفوم حاوی مواد دوستدار طبیعت می باشد که به همین دلیل از بهترین خاموش کننده های محیطی به شما می روند.

کپسول های بایوفوم

انتخاب کپسول اطفا حریق مناسب

چنانچه قصد خرید هر یک از انواع خاموش کننده های اطفا حریق را دارید، با توجه به کاربرد، مزایا و معایب هر یک، کپسول مناسب محیط مد نظر خود را انتخاب نمائید.

آتش مهار البرز، عرضه کننده انواع کپسول آتش نشانی، آماده مشاوره و ارسال سفارشات شما به سراسر کشور می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *